Friday, January 8, 2010

Kesibukan Semester Akhir

Nampaknya sudah lama blog ini tidak di 'update'. Terlalu banyak perkara yang terjadi sejak akhir-akhir ini sama ada berkaitan dengan isu semasa dalam negara ataupun isu didalam kampus. Terbaru ialah mengenai panggilan "Allah" oleh penganut bukan Islam untuk Tuhan mereka yang mana telah mendapat bantahan banyak pihak sama ada daripada golongan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO), ahli-ahli politik dan juga orang ramai khususnya penganut beragama Islam. Ini kerana kebanyakkan daripada mereka ini menentang panggilan tersebut kerana dilihat boleh memesongkan akidah orang Islam khususnya bagi golongan kanak-kanak. Tetapi kenapa isu ini dipolitikkan?Apabila orang yang tidak tahu pasal agama dan bercakap pasal agama, maka inilah jadinya. Pasal panggilan kita pertahankan tetapi pasal kejatuhan moral, akhlak, akidah dan nilai-nilai murni Islam dalam diri anak muda Islam kita tidak pertahankan.Kata bekas Mufti Perlis Dr. Mohd Asri, jika ingin melarang bukan muslim guna nama Allah, jangan sebut Islam melarang tetapi beritahu mereka peraturan kerajaan Malaysia melarangnya atas sebab-sebab tertentu. Sebentar tadi, saya menerima berita dalam masa terdekat ini akan berlangsungnya demontrasi oleh umat Islam yang akan diadakan di Masjid Negara untuk membantah mengenai penggilan ini. Terdapat banyak pandangan dan pendapat yang berbeza dalam membincangkan mengenai perkara ini akan tetapi bagi pandangan saya, biarlah perkara ini dibincangkan oleh golongan-golongan yang pakar dalam bidang agama Islam supaya ianya dapat menghasilkan keputusan yang tepat dan bertepatan dengan nas-nas yang terkandung dalam al-Quran dan al-hadis.

Berbicara isu didalam kampus pula, pada post kali ini tertarik untuk membincangkan beberapa perkara, antaranya ialah mengenai Pilihan Raya Kampus, majlis makan malam tahunan kolej-kolej UKM, yuran pengajian dan penginapan mahasiswa/i dan beberapa lagi perkara lain sebagai sampingan. Seperti yang kita sedia maklum, Pilihan Raya Kampus (PRK) akan dijalankan dalam masa terdekat ini iaitu dikhabarkan akan dilaksanakan dalam bulan Januari ini. Pastinya PRK pada kali ini akan berlangsung dengan sengit untuk memilih wakil-wakil mahasiswa/i yang betul-betul layak untuk menerajui pimpinan Persatuan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (PMUKM). Diharapkan pemilihan Presiden untuk PMUKM pada kali ini bukanlah daripada kalangan mereka yang bertanding Kerusi Fakulti tetapi mestilah bertanding untuk Kerusi Umum supaya dapat melahirkan pemimpin yang mempunyai semangat dan jiwa seorang pemimpin yang mana dipilih bukan setakat di fakulti sahaja tetapi meliputi seluruh kampus UKM ini. Seperti tahun-tahun yang lepas juga, kita harapkan PRK kali ini biarlah dijalankan secara telus dan adil dan elakkanlah campur tangan "makhluk asing" dalam PRK ini. Selain itu, jamuan-jamuan tahunan kolej-kolej di UKM sudah mula dirancang oleh JAKSA-JAKSA yang terdapat di kolej masing-masing. Untuk kolej Dato' Onn, majlis makan malam akan diadakan pada 8 Mac 2010 bertempat DECTAR bertemakan 'Colours of Bollywood'. Perkara yang ingin dibangkitkan bukan mengenai tema majlis tersebut akan tetapi mengenai bayaran yang tetap dikenakan walaupun yuran aktiviti kolej telah ditolak sebanyak RM150. Untuk makan malam ini, untuk prasiswazah atau ijazah dan Master, yuran RM3 dikenakan, manakala bagi Alumni, yuran sebanyak RM25 dikenakan. Pelik tetapi benar tetapi itulah realitinya dan kebenarannya. Hanya satu persoalan ingin dikemukakan kemanakah perginya yuran aktiviti kolej sebanyak RM150 setiap seorang pelajar sehinggakan dikenakan lagi bayaran RM3 untuk majlis makan malam tersebut?
Mengenai yuran pengajian setiap semester termasuk dengan yuran penginapan dan sebagainya, difahamkan dalam akaun kewangan pelajar sudah wujud pula hutang yang dari jembalang mana datangnya sedangkan semua yuran-yuran tersebut telah ditolak semasa duit PTPTN mula-mula masuk dalam akaun pelajar. Selepas ditolak beberapa hari yuran tersebut dan bersih daripada segala hutang, tiba-tiba muncul pula hutang lain. Ada sesetengah itu hutang hampir mencecah RM500. Memang dasar hantu raya cekik darah mahasiswa/i. Ada Felo kolej mengatakan itu hanyalah masalah dibahagian sistem kewangan atau di jabatan bendahari dan mungkin ada kesilapan pengurusan. Alasan yang diterima tidak masuk akal dan tidak munasabah yang sepatutnya diberi oleh seorang Felo kolej dan ini melambangkan kecetekan dan kedangkalan ilmunya sebagai seorang felo. Bagi pandagan saya, buang sahajalah logo pemenang Anugerah Kualiti Perdana 2006 itu dan buka mata dan minda bahawa kita sekarang ini berada di tahun 2010. Janganlah tipu mahasiswa/i lagi kerana pengurusan di setiap bahagian di UKM khususnya di Jabatan Bendahari dan Akademik sangat teruk termasuklah layanan yang diberikan oleh petugas-petugas dibahagian tersebut. Mungkin ada diantara mereka ini bercita-cita untuk memegang jawatan Naib Canselor tetapi cita-cita tersebut tidak kesampaian, maka inilah jadinya..Sekian.




~idea untuk meng'update' blog ini dicetuskan oleh seorang kawan dengan tajuk diberikan ialah "Saya Seorang Pemalas" tetapi tajuk tersebut tidak dapat digunakan kerana wujudnya sebab-sebab tertentu yang tidak dapat dielakkan..

4 comments:

  1. bagus. dah jadi rajin ;p

    ReplyDelete
  2. hahaha mmg sy rajin pn sblum ni kn???hahahaha..2 la nsib baik la de org suh update smlm klu x smpai skang la xupdate lg blog ni..kira dia pencetus idea la..hehehe

    ReplyDelete
  3. mcm faham jerk sape yg mengeluarkan kate " pemalas " tu..hehehe -peAce-

    ReplyDelete
  4. hahahahaha ko ni dos ada2 je..ish2 jgn pk bkn2 k..haha

    ReplyDelete