Tuesday, April 14, 2009

OOOHHH MAHASISWA.......

Assalamualaikum wbt dan salam perpaduan

Persoalan yang akan dikemukakan pada kali ini adalah berkaitan kehidupan mahasiswa masa kini iaitu persoalan adakah suara mahasiswa pada masa kini sudah hilang taringnya?? Mesti kamu semua tertanya-tanya kenapa saya menimbulkan persoalan ini. Mungkin apa yang akan dibicarakan oleh saya pada kali ini akan menyentuh hati banyak pihak dan sebelum saya berbicara dengan lebih lanjut, terlebih dahulu saya ingin memohon maaf jika ada yang terasa dengan bicara saya ini..

Ok kita pergi kepada perbincangan ini..Antara sebab utama kenapa saya menimbulkan persoalan ini adalah kerana saya mendapati mahasiswa/i pada masa kini sangat berbeza dengan mahasiswa/i pada era 70-an dan 80-an dahulu. Apa yang dikatakan berbeza itu??yang dikatakan berbeza ini ialah keberanian mahasiswa itu sendiri, cara pemakaian mahasiswa/i dahulu dan kini, dan penglibatan dalam organisasi sama ada berpersatuan atau kelab. Mungkin ada banyak lagi perbezaannya tetapi saya akan mengfokuskan tiga aspek ini sahaja.

Apakah yang dikatakan dengan keberanian mahasiswa??Keberanian mahasiswa yang dimaksudkan disini ialah keberanian mahasiswa/i itu sendiri dalam menegakkan kebenaran dan membongkar kesalahan sama ada dalam fakulti, kampus dan diluar sana iaitu dalam sistem pentadbiran dan pemerintahan hari ini. Kalau dahulu semasa era 70-an kita dapat menyaksikan keberanian mahasiswa/i dalam menegakkan sesuatu isu dan kebenarannya tanpa mempedulikan halangan yang menimpa. Cuba kita lihat bagaimana keberanian mahasiswa/i seperti di Indonesia dan Thailand yang tidak puas hati dengan amalan pemerintahan pada masa itu dan akhirnya berjaya menjatuhkan kerajaan tersebut. Tetapi mahasiswa/i pada masa kini sangat jauh berbeza. Boleh dikatakan seolah-olah pengecut untuk menegakkan kebenaran dan menentang kezaliman. Di UKM sendiri, hak, peranan dan suara mahasiswa juga disekat dalam membincangkan isu-isu semasa..penindasan terhadap mahasiswa terus berlaku contohnya di Kolej Zaaba..mahasiswa/i seolah-olah tidak berani untuk menuntuk hak dan kebajikan mereka..Demonstrasi baru-baru ini untuk menentang kezaliman dan penindasan di Kolej Zaaba tidak mendapat sambutan dikalangan mahasiswa/i..Kenapa????adakah kerana kamu takut dibuang kolej??adakah kamu sanggup ditindas dengan bayaran yang tinggi yang mencecah hampir RM800 semester termasuk dengan yuran aktiviti pelajar sebanyak RM100 sedangkan kemudahan yang disediakan dikolej amat daif berbanding kolej-kolej lain??Adakah kamu menyetujui apa yang dilakukan oleh pengurusan di Kolej Zaaba???Mana KUASA MAHASISWA kamu????

Dari segi pemakaian, mahasiswa/i seolah-olah menjadikan kampus dan fakulti sebagai medan untuk menggayakan pakaian masing-masing..Kalau pakaian itu sesuai dan menutup aurat serta tidak menjolok mata tak apa lah tetapi ini tidak..apa yang saya nyatakan disini ialah berdasarkan pemerhatian saya di FSSK khususnya golongan mahasiswi. walaupun saya sendiri tidak memakai pakaian ikut gaya UKM, tetapi apa yang saya pakai itu sesuai dan tidak menjolok mata..Pelbagai style dan trend pakaian yang dipakai mahasiswa/i pada zaman sekarang ini. ada yang pakai pakaian yang menyebabkan bonjolan hampir terkeluar, nampak "lurah gunung", kain belah sampil ke pangkal paha dan sebagainya lagi yang menyebabkan sakit mata memandang. Saya tak nak menuduh sesiapa, cukuplah tuan punye sendiri sedar.. Siapa makan lada, dialah yang akan rasa pedas kan...

Akhir sekali ialah dari segi penglibatan mahasiswa/i dalam organisasi sama ada persatuan atau kelab. Saya disini menentang sekeran2nya amalan merit yang dilaksanakan oleh pihak universiti ataupun kementerian pengajian tinggi dalam berpersatuan atau kelab. Kenapa hanya penglibatan persatuan dikolej sahaja yang diberi merit dan bukan semua persatuan di dalam kampus dan fakulti???Kalau lah betul2 nak melaksanakan peraturan ini, jadikan semua persatuan dan kelab yang terdapat didalam kampus khususnya UKM mempunyai merit ataupun hapuskan terus peraturan ini. Pelaksanaan sistem ini telah merosakkan minda mahasiswa/i khusunya sesi 2008/2009 tahun1. Ini kerana mereka hanya menyertai sesuatu persatuan atau kelab berdasarkan kepada merit tersebut dan bukannya kepada minat atau aktiviti berorganisasi. Jadi disini saya menyarankan, wujudkanlah sesuatu sistem dan peraturan yang betul-betul boleh membantu mahasiswa/i dan bukannya sistem dan peraturan yang boleh merosakkan minda mahasiswa/i.


Sekian...

No comments:

Post a Comment