Tuesday, March 17, 2009

JENAYAH ROGOL KANAK-KANAK SEMAKIN SERIUS??

Assalamualaikum w.b.t dan salam perpaduan...

Bila bercakap pasal jenayah rogol kanak-kanak, sudah tentu fikiran kita tidak lari dari mengingatkan kanak-kanak yang telah menjadi mangsa rakus nafsu syaitan yang tidak berperikemanusiaan. Ya memang hanya ungkapan ini lah yang sesuai untuk di gambarkan kepada penjenayah yang telah meragut nyawa kanak-kanak dengan kejam.

Sudah tentu anda semua masih ingat Allahyarham Nurin Jazlin kan??Kanak-kanak ini telah dirogol dan dibunuh dengan kejam pada tahun 2007 yang lalu!!! Dimana sifat perikemanusiaan manusia?? Sungguh sedih dan sayu apabila mengingatkan kematian adik Nurin ini.. Dan yang terbaru kehilangan adik Sharlinie juga yang masih belum diketahui nasibnya walaupun pelbagai usaha yang telah dilakukan untuk mengesan penjenayah tersebut..Cuba kita berfikir sejenak, apakah salah kanak-kanak ini sehingga diperlakukan dengan kejam???

Kalau zaman saya kecil-kecil dahulu, kanak-kanak bebas hendak bermain sama ada dihalaman rumah, taman permainan, lain-lain tempat lagi disekitar kampung mereka akan tetapi pada zaman sekarang ini kanak-kanak sudah tidak bebas hendak bermain walaupun dihalaman rumahnya sendiri..Dimana hak dan kebebasan kanak-kanak??Tak kan kita nak anak-anak kita pada masa akan datang hanya terperuk didalam rumah sahaja??Dimana keamanan dan kedamaian yang kita selalu sebut-sebutkan tu??

Secara tersuratnya negara kita, Malaysia telah hampir 52 tahun merdeka akan tetapi secara tersiratnya kita masih belum merdeka!!YA kita masih belum merdeka dan bebas daripada masalah sosial yang semakin menggila khususnya seperti keganasan, jenayah, penderaan dan penculikan kanak-kanak.. Walaupun kematian adik nurin sudah hampir dua tahun berlalu, tetapi adakah masyarakat kita sedar bahawa jenayah tersebut mungkin akan berulang??Penjenayah tidak akan berhenti melakukan kegiatan mereka, cuma kita sebagai orang awam yang kadangkala terlupa dengan jenayah membabitkan kanak-kanak ini kerana ia tidak mustahil akan berulang, jika tiada langkah khusus diambil segera.




-MERDEKA, MERDEKA, MERDEKA-

No comments:

Post a Comment