Wednesday, March 18, 2009

KERINDUAN YANG TIADA PENGHUJUNGNYA...

Jam menunjukkan hampir pukul 3 pagi. Masa ini merupakan waktu yang sesuai untuk belajar kerana suasananya yang nyaman dan sunyi sepi membuatkan hati ini tenang untuk membaca. Rakan-rakan sebilikku telah enak dibuai mimpi tatkala aku sekarang ini masih segar berada dihadapan komputer. Malam ini aku terpaksa menahan nafsu tidurku disebabkan esok aku ada midterm subjek Gerakan Agama dan perbentangan subjek U2 iaitu Kemahiran Membuat Keputusan. InsyaAllah aku mintak esok semuanya berjalan dengan lancar..

Berjauhan dengan keluarga tersayang merupakan pengorbanan yang amat berat untuk aku tempuhi tetapi demi untuk kebaikan dan masa depanku, aku gagahkan hati ini untuk terus menimba ilmu tidak kira walau apa dugaan sekalipun yang terpaksa aku hadapi..Kata-kata Ayahandaku masih tergiang-ngiang ditelingaku "abah tak ade ape-ape nak dibahagikan kepada anak-anak abah, hanya ilmu dan pelajaran sahaja yang abah boleh beri untuk masa depan anak-anak abah. Belajarlah baik-baik.." Sungguh sayu dan sedih disaat ungkapan itu diluahkan kepadaku..aku sangat rindukan mereka..!!

Petang tadi semasa kerinduanku sedang bergelora dalam jiwa mengingatkan mereka, sedar tak sedar aku telah tertidur dengan jiwa yang penuh dengan kerinduan. Tiba-tiba hatiku sangat tersentuh apabila dalam tidurku, aku telah bermimpi berjumpa dengan arwah tok guru yang mengajar aku mengaji Al-Quran. Saat itu aku merasakan diriku sangat rindu kepadanya. Dialah yang banyak mengajar aku mengenal erti kehidupan. Jasa, budi dan pengorbananya dalam mendidik aku tidak akan aku lupakan untuk selama-lamanya. Semasa dalam mimpi tersebut, aku menangis teresak-esak sambil memegang dan mencium tangannya tatkala mulut ini tidak henti-henti memohon maaf dan meminta supaya dihalalkan segala ilmu yang telah diajarnya sebelum ini. Walaupun sudah hampir sebulan beliau telah kembali ke Rahmatullah, aku merasakan seolah-olah baru kemarin berjumpa dengannya. Kenanganku semasa belajar mengaji Al-Quran dengannya akan terus terpahat dihati ini sampai bila-bila. Inilah kerinduan yang tiada penhujungnya. Semoga Allah s.w.t mencucuri rahmatnya dan meletakkannya dalam kalangan orang-orang mukmin. Al-Fatihah...


dosa-dosaku bagaikan pepasir dipantai
sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar..

Tuhanku, ampunkanlah segala dosaku
Tuhanku, maafkanlah kejahilan hambaMu
Tuhanku, Kau pimpinlah diri ini yang mendamba cintaMu
aku lemas, aku jahil tanpa pimpinan dariMu
Kau Pengasih, Kau Penyanyang , Kau Pengampun kepada hamba-hambaMu..

1 comment: