Saturday, October 10, 2009

PERBUALAN SEHARIAN

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Nampaknya kemeriahan sambutan hari raya Aidilfitri masih dirasai walaupun ianya sudah berada dipenghujungnya..Salam Aidilfitri saya ucapkan kepada semua umat Islam khususnya di Malaysia dan UKM ini. Mula-mula sekali mohon ampun dan maaf kerana sudah lama tidak meng"update" blog ini. Rasanya kawan-kawan sepengajian mesti faham kerana dipenghujung semester ini, terlalu banyak tugasan yang perlu disiapkan dalam masa yang boleh dikira sudah singkat ini. Apapun post yang terbaru ini saya merasakan patut saya celotehkan disini iaitu mengenai perbualan seharian kita yang mana sering dihiasa dan diwarnai dengan kata-kata atau perkataan yang boleh dianggap kotor, hina, jijik dan sebagainya yang mana sudah menjadi gaya dan kebiasaan dalam perbualan kita pada hari ini khususnya muda-mudi sama ada yang berpendidikan tinggi sampai kepada tahap pendidikan rendah.

"Bengong, Sial dowh, anak haram, rileks dowh, butuh ko, nate gilo (loghat kelantan), babi, laknat" dan banyak lagi yang mana sering kita dengar melalui perbualan muda-mudi pada hari ini termasuk kawan-kawan kita. Kita ambil contoh perkataan "dowh". Adakah kita semua tahu maksud sebenar disebalik perkataan tersebut atau kita hanya sekadar buat tidak tahu akan maksudnya. "dowh" merupakan singkatan daripada perkataan "bodoh" yang mana sering digunakan oleh golongan remaja didalam perbualan seharian mereka yang digunakan sebagai pengakhiran ayat. Contohnya "rileks dowh", "ko nak pergi mana dowh". Adakah kita sedar akan situasi sebegini atau kita hanya buat-buat tidak sedar kerana kita juga bercakap menggunakan pengakhiran ayat sedemikian? Apakah kita mahu gaya percakapan sebegini meresap dan sebati dalam perbualan seharian kita? Tidak mustahil kalau suatu hari nanti kita akan dengar anak-anak kecil juga akan bercakap menggunakan perkataan sedemikian apabila bercakap dengan rakan-rakan mereka dan juga dengan orang tua mereka iaitu ibu bapa yang melahirkan dan membesarkan mereka. Kita sebenarnya seolah-olah 'menghalalkan' perbuatan ini sedangkan secara hakikatnya ianya memberi makna yang buruk terhadap kita.

Kadang-kadang bila difikirkan balik,saya merasa hairan kerana orang yang berasal sama ada dari negeri pantai timur seperti Kelantan, Terengganu dan Pahang serta yang berasal dari negeri utara seperti Kedah, Perlis dan Pulau Pinang yang mana sebelum ini pekat dengan dialek negeri masing-masing apabila sampai ke Kuala Lumpur dan Selangor boleh terpengaruh dengan bahasa sedemikian. Saya tidak nafikan perkataan lain seperti yang telah saya terangkan diatas tidak digunakan tetapi perkataan "dowh" ini seolah-olah lebih mendominasi perkataan buruk yang lain. Ini boleh dilihat apabila orang yang berasal dari negeri pantai timur dan utara juga bercakap menggunakan perkataan "dowh" dipengakhiran ayat mereka. Secara peribadi saya jelaskan bahawa saya merasakan sangat benci dan menyampah apabila mendengar rakan-rakan saya berbual menggunakan perkataan sedemikian.

Mungkin ramai yang tidak bersetuju dengan pendapat saya ini dan mungkin juga ada dalam kalangan kita merasakan perkataan tersebut normal dalam perbualan seharian mereka dan tidak memberi maksud apa-apa pun kepada mereka. Mungkin bagi mereka normal tetapi tidak pada saya. Saya merasakan semua sedia maklum bahawa apabila kita bercakap, kita juga dalam masa yang sama mendoakan mereka. Apakah kita merestui dan menerima seadanya jika rakan-rakan kita bercakap dengan kita menggunakan perkataan "dowh" yang mana mendoakan kita sebagai "BODOH"?. Tepuk dada dan tanya diri kita masing-masing adakah kita mahu suatu hari nanti anak-anak kita juga akan bercakap dengan kita menggunakan perkataan sedemikian?


Sekian..

No comments:

Post a Comment